Přeskočit na obsah
Načítám Koncerty

« Všechny Koncerty

Mozartovo Requiem

2. listopadu od 19:30

Místo konání:

Schwarzachtalhalle

Rötzer Straße 2
Neunburg vorm Wald, 92431 Germany

Kategorie koncertu:

Program:

  • Wolfgang Amadeus MOZART: Klarinetový koncert A dur, KV. 622
  • Wolfgang Amadeus MOZART: Requiem, KV. 626

K programu:

Když Wolfgang Amadeus Mozart dostal objednávku na „Mši za zesnulé“, tedy Requiem, netušil, že ji již nestihne dokončit. A určitě ho ani nenapadlo, že také kolem tohoto díla vznikne řada mýtů a nevyjasněných otázek. Psal ho pro sebe? Objednal si ho skladatel a jeho konkurent Antonio Salieri? U příležitosti svátku památky zesnulých provede Západočeský symfonický orchestr toto skvostné dílo, jehož fragmenty dokončil Mozartův žák Franz Xaver Süssmayer, s hvězdným mezinárodním sólistickým obsazením, které vyprodává světové koncertní a operní sály, za řízení české vycházející dirigentské hvězdy Aleny Hron.

Účinkující:

Susanne Bernhard – soprán

Mnichovská sopranistka Susanne Bernhard získala vzdělání na Vysoké škole múzických umění v Mnichově a podílela se na mnoha inscenacích Bavorské divadelní akademie. Jako mladý začínající talent byla podporována Augustem Everdingem a v roce 1997 debutovala jako Zuzanka v Mozartově Figarově svatbě v mnichovském Prinzregententheater. Ihned po ukončení studia se stala členkou souboru opery v Kielu. Hostovala v několika operních domech, mimo jiné ve frankfurtské opeře a drážďanské Semperově opeře. Nedávno debutovala rolí „Leonory“ z Beethovenova „Fidelia“ v divadle v Bregenzu pod vedením Karstena Januschkeho a také se Stavangerským symfonickým orchestrem pod vedením Markuse Stenze.

Jako koncertní pěvkyně spolupracovala s renomovanými dirigenty, jako jsou Enoch zu Guttenberg, Thomas Søndergård, Semjon Byčkov, Daniel Harding, Andrew Manze, Markus Poschner, Neeme Järvi, Paavo Järvi, Kristjan Järvi, Jukka-Pekka Saraste, Ralf Otto, Yutaka Sado, Eiji Oue, Helmuth Rilling, Thierry Fischer, Marin Alsop, Marcus Bosch a Michael Sanderling.

Susanne Bernhard opakovaně provedla díla Richarda Strausse, Verdiho „Messa da Requiem“, Beethovenovu „Missa solemnis“ a „9. symfonii“, jakož i díla Gustava Mahlera a Antonína Dvořáka s renomovanými orchestry a festivaly. Opakovaně spolupracovala s Hannoverskou rozhlasovou filharmonií, Mnichovským rozhlasovým orchestrem, OSESP Orchestra São Paulo a Royal Liverpool Orchestra.

V březnu 2022 Susanne Bernhard debutovala s Berlínskými filharmoniky pod vedením Daniela Barenboima ve Verdiho „Messa da Requiem“. V červnu 2023 vystoupila ve Státní opeře Praha se Schönbergovými „Gurre-Lieder“ pod taktovkou Petra Popelky.

Mezi nadcházející angažmá patří koncerty s Drážďanskou filharmonií (Andrew Manze), s Berlínským filharmonickým sborem (Jörg-Peter Weigle), s Českou filharmonií (Lukáš Vasilek) a provedení Janáčkovy Glagolská mše s Orquestra Sinfónica do Porto.

Její uměleckou činnost dokumentují četné rozhlasové a CD nahrávky.

Bella Adamova – alt

S přirozenou lehkostí se Bella Adamova pohybuje v různých hudebních obdobích, žánrech a kulturách, nicméně středobodem jejího uměleckého zájmu je píseň.
Její repertoár sahá od barokních skladeb až po skladby současné (včetně skladeb napsaných přímo pro ni) a zahrnuje německé písně a ruské romance. S hluboce a promyšleně zpracovanými písňovými recitály vystoupila na významných pódiích a festivalech, jako je Pražské jaro, Heidelberger Frühling, Svatováclavský hudební festival (SHF), festival Music is… a Villa Senar, švýcarská rezidence Sergeje Rachmaninova.

Bella Adamova má na svém kontě mnoho ocenění z prestižních mezinárodních písňových soutěží. V roce 2022 získala hlavní cenu v kategorii oratorium v mezinárodní pěvecké soutěži v ’s-Hertogenbosch. Společně s pianistou Malte Schäferem jsou laureáty mezinárodní soutěže Franz Schubert a moderní hudba ve Štýrském Hradci v kategorii „písňové duo“. Získala také nejvyšší ocenění v Mezinárodní soutěži Roberta Schumanna (2021), cenu Waltera a Charlotte Hamelových v soutěži Bundeswettbewerb Gesang v Berlíně, ocenění za provedení české písně (Czech Song Prize) v rámci Cen Emy Destinnové v Londýně a cenu Nadace Bohuslava Martinů v Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka. Hudební časopis BBC ji nedávno označil za vycházející hvězdu.

Bella zpívá a improvizuje v duu s klavíristou Michaelem Geesem, s nímž v roce 2019 vydala první společné album Blooming. Jejich druhé CD s názvem There is home (2023) se zabývá hledáním domova a definováním tohoto pojmu či pocitu. Album přináší netradiční pojetí, v němž se volně prolínají písně Pavla Haase, Benjamina Brittena, Gustava Mahlera a Modesta Petroviče Musorgského, jež jsou organicky prokládány improvizacemi na vybrané básně.

Bella se také věnuje opernímu a oratornímu repertoáru. V roce 2024 interpretuje altová sóla v Mahlerově 2. symfonii se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK a Tomášem Braunerem, de Fallově El amor brujo s Filharmonií Bohuslava Martinů a Robertem Kružíkem a Janáčkově Glagolské mši. Na operních scénách ztvárňuje Mercédès
v inscenaci Carmen v Theater Bielefeld a Třetí lesní žínku v Národním divadle v Praze (režie duo SKUTR/dirigent Tomáš Netopil).

Mezzosopranistka Bella Adamova se narodila v Grozném a vyrůstala v Praze. Hudební studia absolvovala v Londýně, Kolíně nad Rýnem, Basileji a Hannoveru a další vzdělání získala v Tanglewood Music Center, Royaumont Foundation a Lied Basel. Bella měla tu čest učit se mimo jiné od Anne Sofie von Otter, Christopha Prégardiena, Thomase Hampsona, Simona Keenlysidea, Jana Philipa Schulzeho, Dawn Upshaw, Christiana Immlera a Kateřiny Knežíkové.

Raman Hasymau – tenor

Tenor Raman Hasymau získal vzdělání ve sborovém dirigování na Minské konzervatoři (2006–2010) a následně se věnoval studiu klasického zpěvu pod vedením Valentina Prolata na Pražské konzervatoři (2014–2018). Ve studiu pokračoval u Heleny Kaupové na HAMU v Praze (2018–2022). V roce 2023 absolvoval mistrovské interpretační kurzy u Mariusze Kwiecienia. Své pěvecké umění neustále rozvíjí pod vedením Kateřiny Kněžíkové. Na Barokním festivalu v Olomouci (2019, 2021) ztvárnil role Generála Parmenia v opeře Lacrimae Alexandri Magni a Giovanniho v opeře Piráti od Tomáše Hanzlíka. V rámci Mezinárodního festivalu Dvořákova Praha (2021) zpíval role Dimitrije z opery Dimitrij a Jiřího z opery Jakobín. V červnu 2023 se s Olomouckou filharmonií zúčastnil premiéry skladby Requiem for Peace in Ukraine. Od roku 2023 je sólistou opery Moravského divadla Olomouc, kde v sezóně 2023/2024 ztvárnil role Turiddu v Sedláku kavalírovi, Beppeho v Komediantech, Ismaela v Nabuccovi a Jeníka v Prodané nevěstě. V sezóně 2024/2025 ho také bude možné vidět ve Stavovském divadle v Praze a ve Slezském divadle v Opavě. Vystupuje také v Mnichovské a Hamburské filharmonii, Berlínském Konzerthausu a dalších sálech v Německu, Rakousku, Švýcarsku a Belgii.

Radek Martinec – bas

Barytonista Radek Martinec absolvoval na pražské Akademii múzických umění ve třídě prof. Heleny Kaupové. Během studia absolvoval roční studijní stáž na Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina ve Varšavě u prof. Jadwigy Rappé. Zde ve spolupráci s Teatr Wielki – Opera Narodowa nastudoval roli Marca v Pucciniho opeře Gianni Schicchi v režii Ewy Rucinské.

Během studia se stal laureátem několika mezinárodních soutěží. Získal 1. cenu v kategorii Operní naděje na Mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka v Karlových Varech. K jeho dalším soutěžním úspěchům patří 1. místo a titul absolutního vítěze na soutěži vokálních ansámblů Stonavská Barborka (2019) a 2. místo na Duškově mezinárodní pěvecké soutěži (2021). V roce 2022 získal dvě 1. ceny na Mezinárodní soutěži A. Dvořáka, a sice v kategoriích Píseň a Junior.

Z Karlových Varů si mimo prvních cen odvezl cenu hejtmana Karlovarského kraje a cenu

Českého rozhlasu. Mezi nejnovější úspěchy patří 1. cena na Mezinárodní soutěži R. Petráka v Žilině (2024).

Zúčastnil se několika mezinárodních interpretačních kurzů u tuzemských i zahraničních

renomovaných umělců a pedagogů jako jsou Kateřina Kněžíková, Adam Plachetka, Marek Rzepka, Claudia Visca, Alicja Tarczykowska, Mariusz Kwiecień, Ahmad Hedar, Markéta Cukrová, Vladimír Chmelo nebo Janusz Przybylski.

V Dvořákově Rusalce se představil v roli Lovce a Hajného v open air produkci ve Vysoké u

Příbramě a na festivalu A. Dvořáka. V roce 2023 debutoval na scéně Národního divadla v roli Muezína v Dvořákově opeře Armida, kde dále v roli Parukáře ve Straussově opeře Ariadna na Naxu ve Stavovském divadle v Praze. Věnuje se také koncertní činnosti, aktivně spolupracuje s písňovým spolkem LiederSociety a vystoupil na mnoha hudebních festivalech, jak jsou Zlatá Pecka, Tóny chodovské tvrze, Dvořákova Praha, Festival Antonína Dvořáka, Festival Jarmily Novotné… Spolupracoval s předními dirigenty jako jsou Robert Jindra, Tomáš Netopil, Rastislav Štúr, Alena Hron nebo Rafał Janiak.

Smíšený pěvecký sbor Čerchovan (Domažlice) – sbormistr Marek Vorlíček

Smíšený pěvecký sbor Čerchovan působí v Domažlicích nepřetržitě od svého založení v roce 1901. V současné době ho tvoří přes čtyřicet zpěváků a zpěvaček. V jeho čele stojí od roku 1997 Marek Vorlíček. Čerchovan se zabývá především duchovní hudbou, ale nevyhýbá se ani stylizované středověké hudbě, spirituálu či opeře. Součástí repertoáru jsou samozřejmě i sborové úpravy lidových písní. Při uvádění vokálně-instrumentálních děl spolupracuje sbor s různými orchestry a profesionálními sólisty. Několikrát účinkoval také s Plzeňskou filharmonií a v posledních letech je pravidelně zván ke spolupráci se Západočeským symfonickým orchestrem Mariánské Lázně. V roce 2010 přednesl sbor na pozvání Velvyslanectví ČR při Svatém stolci Rybovu Českou mši vánoční v bazilice svatého Marka na Benátském náměstí v Římě. V roce 2001 natočil sbor CD se skladbami Stabat Mater Jakuba Jana Ryby a Requiem c-moll Georga Lickla. Obě skladby byly nahrány ve světových premiérách. V roce 2005 pak vyšlo druhé CD s duchovními skladbami Jakuba Jana Ryby a Magnificat Šimona Brixiho. V posledních dvou dekádách se repertoár sboru rozšířil o řadu vokálně-instrumentálních děl, namátkou připomeňme Mozartovu Korunovační mši a Requiem, Vivaldiho Gloria, Charpentierovo, Rejchovo i Dvořákovo Te Deum, Stabat Mater téhož autora, Faurého Requiem, Beethovenovu 9. symfonii, Haydnovo Stvoření či Händelova Mesiáše.

Alena Hron – dirigentka

Alena Hron patří mezi nejperspektivnější zástupce nastupující generace českých dirigentů. Již během studií spolupracovala a je opětovně zvána k mnoha symfonickým orchestrům, jako jsou PKF – Prague Philharmonia, Filharmonie Hradec Králové, Severočeská filharmonie Teplice, Plzeňská filharmonie, Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně nebo Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín. Od roku 2022 pravidelně spolupracuje s Janáčkovou filharmonií Ostrava, se kterou mj. nahrála kompletní orchestrální dílo Vítězslavy Kaprálové. Společně s Jakubem Hrůšou vedla v sprnu 2022 Orchestr Ševčíkovy akademie v Horažďovicích, se kterým nastudovala program mj. s Josefem Špačkem, Wiesem de Boewé nebo Eliškou Kukalovou.

V letech 2023-24 Alenu čeká dirigentský debut na MHF Pražské jaro s orchestrem FOK a sólistou Tomášem Jamníkem, hostování u Südwestdeutsche Philharmonie Konstanz (Kostnice, Německo), zahajovací koncert s Jihočeskou filharmonií. S JFO vystoupí jak na domácí scéně s mladými sólisty v cyklu Jeunesses Musicales, tak v zahraničí (Berlín, Paříž).

Profiluje se také v opeře. Spolupracovala na nastudování Pucciniho La Bohémy (divadlo F. X. Šaldy), Verdiho Rigoletta (Slezské divadlo Opava) a v divadle J. K. Tyla v Plzni se zúčastnila kurzů s Bizetovou Carmen. V roce 2021 nastudovala v Opavě úspěšné muzikálové představení Funny Girl. Na jaře 2023 bude asistovat Kasparovi Zehnderovi při nové produkci Rusalky v Metz (Francie).

Alena spoluzaložila a do loňské sezóny umělecky vedla komorní sbor Punkt, který pod jejím vedením získal několik ocenění na prestižních zahraničních soutěžích a který se zaměřuje na soudobou tvorbu. V sezóně 2021-22 také započala její spolupráce s Pražským filharmonickým sborem.

Alena Hron vystudovala dirigování na Pražské konzervatoři (M. Němcová, H. Farkač, M. Košler) a tamtéž také skladbu a aranžování populární hudby (F. Krtička, P. Větrovec). Během současného studia dirigování na pražské AMU (T. Koutník, L. Svárovský, Z. Müller) strávila rok na Norges musikkhøgskole v Oslu (O. K. Ruud, S. Thorp).
Důležité dirigentské impulsy získala na mistrovských kurzech s Vasilijem Petrenkem, Christianem Ehwaldem a Stefanem Parkmanem.

Od září 2022 do června 2024 studuje ve výběrovém magisterském programu na prestižní Zürcher Hochschule der Künste ve třídě J. Schlaefliho a Ch. M. Muellera.

Petr Michalec – klarinet

Petr Michalec se narodil v roce 1982 v Ústí nad Labem. Hudební vzdělání získal na konzervatoři v Teplicích a následně na Pražské konzervatoři, které v r.2003 úspěšně ukončil. Své vzdělání prohloubil na vysoké hudební škole ve švýcarském Luganu. V letech 2001-2007 působil v orchestru Divadla F.X.Šaldy v Liberci. Od roku 2018 je členem Západočeského symfonického orchestru Mariánské lázně a od roku 2020 orchestru Hudby hradní stráže a policie ČR. Věnuje se aktivně komorní hudbě- dechové trio, Trio Anima Pura, dechové kvinteto. Mezi jeho velké koníčky patří hra na klavír.

Jan Mikoláš – dirigent

Jan Mikoláš se narodil 6. 8. 1979 v Sokolově, kde také začal hrát na housle v tamní LŠU. Pokračoval na konzervatoři v Plzni studiem hry na violu. Poté studoval dirigování na JAMU v Brně, pražské konzervatoři a HAMU v Praze. Vzdělání si doplnil na mistrovských dirigentských kurzech ve Vídni u prof. Vladimira Kiradjieva a Istvána Dénésze. Od roku 2003 pravidelně diriguje ZSO Mariánské Lázně, v letech 2014-2015 byl asistentem šéfdirigenta KSO Karlovy Vary.
V roce 2022 začal spolupracovat jako dirigent se Severočeským divadlem Ústí nad Labem a Severočeskou filharmonií Teplice. V roce 2023 začal dirigovat také v pražském divadle GOJA music hall představení Fantom opery a v roce letošním také představení Bídníci.
Od roku 2017 je šéfdirigentem Orchestru Františkovy Lázně.
Je stále aktivním hráčem na violu a housle.