Přeskočit na obsah
Načítám Koncerty

« Všechny Koncerty

Po stopách romantismu

11. října od 19:30

Místo konání:

Společenský dům Casino

Reitenbergerova 95/4
Mariánské Lázně, 353 01 Česká republika

Kategorie koncertu:

Program:

  • Ludwig van BEETHOVEN: Egmont (předehra)
  • Gustav MAHLER: Rückertovy písně
  • Richard STRAUSS: výběr písní
  • Felix MENDELSSOHN-BARTHOLDY: Hebridy (předehra)

K programu:

Vydejte se s námi po stopách hudebního romantismu od jeho pozvolného zrodu v tvorbě Ludwiga van Beethovena, na koncertě zastoupené jeho slavnou předehrou Egmont, přes předehru dalšího německého skladatele Felixe Mendelssohna-Bartholdyho Hebridy, až po písňovou tvorbu dvou nejvýraznějších osobností pozdního romantismu Gustava Mahlera a Richarda Strausse. Představí se na něm polští umělci sopranistka Adriana Ferfecka a dirigent Rafał Kłoczko.

Účinkující:

Adriana Ferfecka – soprán

Polská sopranistka Adriana Ferfecká absolvovala Hudební univerzitu Fryderyka Chopina ve Varšavě v pěvecké třídě profesorky Jolanty Janucikové. V sezóně 2014/2015 byla členkou Operní akademie ve Velkém divadle – Polské národní opeře ve Varšavě. V roce 2015 byla účastnicí projektu The Young Singers Project na Salcburském festivalu v Rakousku, kde vytvořila roli Rosiny v Lazebníku sevillském.

Je držitelkou prvních cen z mnoha soutěžích, mimo jiné na Mezinárodní soutěži operních pěvců „Ferruccio Tagliavini“ v Rakousku (2014), Mezinárodní soutěži „Le Grand Prix de l’Opera“ v Rumunsku (2014), Soutěži klasického zpěvu DEBUT v Německu (2014), Mezinárodní operní soutěži „Ottavio Ziino“ v Itálii (2014), Mezinárodní pěvecké soutěži „Iris Adami Corradetti“ v Itálii (2016). V říjnu 2018 získala třetí cenu a cenu Soroptimist Club Vercelli na 69. ročníku Mezinárodní hudební soutěže Gian Battista Viotti v Itálii.

Jako stipendistka Německé opery v Berlíně (2015-2017) zpívala mimo jiné První dámu v Kouzelné flétně, Xanthe v Dračí lásce, Annu v Nabuccovi, Barbarinu ve Figarově svatbě, Frasquitu v Carmen a Zerlinu v Donu Giovannim. V sezoně 2016/2017 debutovala v římském Teatro dell’Opera jako Corinna v Il viaggio a Reims. V dalších letech tato mladá umělkyně ztvárnila Zuzanku ve Figarově svatbě v Teatro Lirico di Cagliari, Nellu v Giannim Schicchim v De Nationale Opera v Amsterdamu, Valencienu v Lazebníku sevillském v Teatro La Fenice i v Teatro dell’Opera di Roma a Micaëlu v Carmen v Deutsche Oper Berlin. V roce 2019 poprvé vystoupila na polských operních scénách, kde vytvořila roli Mimì v Bohémě ve Slezské opeře v Bytomi a titulní roli v Suor Angelice na zahajovacím galakoncertu Mezinárodního festivalu vokálního umění Ady Sari v Novém Sączu.

V sezóně 2019/2020 debutovala v rolích jako Saffi v Der Zigeunerbaron v The Stanisław Moniuszko Podlasie Opera and Philharmonic-European Art Centre v Białystoku, Adina v L’elisir d’amore ve Slezské opeře v Bytomi a Ilia v Idomeneo, Re di Creta v Teatro dell’Opera di Roma. V sezoně 2020/2021 ji čekají role Mimì ve Vratislavské opeře a ve Velkém divadle – Polské národní opeře ve Varšavě. V The Grande Théâtre-Polish National Opera vytvoří také roli Micaely. Vrátí se také do Teatro dell’Opera di Roma, kde se představí jako Liu v Turandot.

Adriana Ferfecká spolupracovala mimo jiné s režiséry jako Robert Carsen, Damiano Michieletto, David Herman, Ole Anders Tandberg, Jan Philipp Gloger, Roland Schwab a také s dirigenty jako Stefano Montanari, Michele Mariotti, Jerzy Maksymiuk, Marc Albrecht, Donald Runnicles, Andrea Battistoni a José Cura.

Rafał Kłoczko – dirigent
© Wojciech Grzedzinski

Rafał Kłoczko vystudoval dirigování, hudební teorii a skladbu na Hudební akademii S. Moniuszka v Gdaňsku a v roce 2019 získal doktorát z hudby na Hudební akademii K. Pendereckého v Krakově. Kromě toho se vzdělával ve Vídni (Universität für Musik und darstellende Kunst) a ve Varšavě. V roce 2021 absolvoval prestižní obor kulturní management na Vysoké škole ekonomické.

Již během studií se aktivně věnoval dirigentské činnosti, často vystupoval na své alma mater v Gdaňsku a na scéně Baltské opery, Varšavské komorní opery nebo dirigoval koncerty Pomořanského hudebního spolku v Toruni, v němž je již více než 5 let viceprezidentem. Zkušenosti a dovednosti získával na četných mistrovských kurzech a při asistování takovým významným umělcům, jako jsou Franz Welser-Möst, Marco Guidarini, Jacek Kaspszyk, Łukasz Borowicz, Bassem Akiki, Andriy Yurkevych, Tadeusz Kozłowski, Janusz Przybylski, Mirosław Jacek Błaszczyk nebo Colin Metters.

Jako dirigent se proslavil nejen jako vynikající interpret operních, ale i symfonických děl vystupující na pódiích po celé zemi i v zahraničí. Spolupracoval s Velkým divadlem – Národní operou ve Varšavě, Vratislavskou operou, Varšavskou komorní operou, Baltskou operou, Královskou operou La Monnaie v Bruselu, Velkým divadlem v Lodži, Slezskou operou, Operou a filharmonií Podlasie, Vystupoval se Symfonickým orchestrem Polského rozhlasu, Komorní filharmonií v Sopotech, filharmoniemi v Lodži, Koszalinu, Świętokrzyské, Gorzówě, Opolí, Pobaltí, dále se Symfonickým orchestrem v Toruni, orchestrem Beethovenovy akademie a Filharmonií ve Valettě (Malta). Vystupoval s plejádou polských umělců, mezi nimiž jsou taková jména jako Tomasz Konieczny, Konstanty Andrzej Kulka, Janusz Wawrowski, Stanisław Daniel Kotliński. Małgorzata Walewska, Janusz Olejniczak, Olga Pasiecznik. Již léta je spojen nejen s nejvýznamnějším polským hudebním divadlem (Teatr Wielki-Opera Narodowa) a jeho Operní akademií, ale také s předním severopolským souborem Cappella Gedenesis. Mezi jeho nejvýznamnější úspěchy patří dirigentská stáž v Salcburských slavnostech (2016), kterou absolvoval jako první Polák, a v letech 2017-18 dirigentská stáž ve Vídeňské státní opeře (Wiener Staatsoper). U příležitosti 200. výročí narození Stanislawa Moniuszka připravil spolu s Łukaszem Borowiczem inscenaci čtyřaktové opery Halka, která měla premiéru v prosinci 2019 ve vídeňském Theater und der Wien. Tato událost byla nejen uznána za vrchol oslav skladatelových narozenin, ale byla také zaznamenána polskou a rakouskou televizí.

V roce 2021 vyhrál konkurz na místo ředitele Zielonogórské filharmonie a stal se tak nejmladším člověkem v zemi, který takovou funkci zastává.

Kromě dirigentské práce je důležitou součástí jeho činnosti i práce aranžérská. Jeho úpravy byly uvedeny na mnoha polských i zahraničních scénách (Velké divadlo – Opera Narodowa ve Varšavě, Koncertní studio Polského rozhlasu W. Lutosławského, Musikverein ve Vídni, Vratislavská opera, Velké divadlo S. Moniuszka v Poznani), při takových renomovaných akcích, jako je slavnostní zahájení 10. mezinárodní pěvecké soutěže S. Moniuszka (Varšava, 2019) nebo Norwidovo Theatrum Mundi – koncert k 200. výročí básníkova narození. Byly také nejednou uvedeny v Polském rozhlase.

Skladatelská tvorba Rafała Kłoczka zahrnuje několik desítek titulů (komorní, vokálně-instrumentální a symfonická díla). Tato díla byla uvedena téměř ve všech významných polských hudebních centrech (Varšava, Poznaň, Vratislav, Krakov, Gdaňsk, Bydhošť, Štětín, Toruň) a oceněna na soutěžích.

Od počátku své profesionální činnosti jsou činnost a díla Rafała Kłoczka oceňovány, o čemž svědčí nejen vynikající recenze, ocenění a vyznamenání na skladatelských a dirigentských soutěžích, ale také četná stipendia v rámci prestižních programů, jako např: V rámci těchto stipendií bylo uděleno několik stipendií: „rezidenční pobyt skladatele“ a „rezidenční pobyt dirigenta“ pořádané Národním institutem hudby a tance a Mladým Polskem (Národní kulturní centrum). Byl také několikanásobným stipendistou Úřadu maršálka Pomořanského a Kujavsko-pomořanského vojvodství, městských úřadů v Gdaňsku a Toruni a ministra kultury a národního dědictví.

Kromě hudby jsou jeho velkou vášní hádanky a studium jazyků. Hovoří německy, anglicky a italsky a v posledních letech se dále učí francouzsky, portugalsky a mandarínsky.