- This koncert has passed.
Svatováclavský koncert
Program:
- Miloš BOK: Missa Solemnis
- Jan Křtitel VAŇHAL: Symfonie d moll
- František Antonín RŮŽIČKA: Koncert pro dva lesní rohy Es dur
K programu:
Oslavte s námi jeden z nejvýznamnějších státních svátků – svátek svatého Václava, patrona české země – hudbou. Vybrali jsme slavnostní tvorbu českých mistrů napříč staletími. V dvojroli hráče na lesní roh a dirigenta vystoupí světoznámý hornista a šéfdirigent Západočeského symfonického orchestru Radek Baborák. Spolu s prvním hornistou našeho orchestru Michalem Mikulenkou přednesou dvojkoncert Františka Antonína Růžičky. Orchestr se samostatně představí v Symfonii d moll českého klasicistního mistra Jana Křtitele Vaňhala, aby se k němu přidali čtyři špičkoví čeští sólisté Lucie Silkenová, Karla Bytnarová, Daniel Matoušek a Pavel Vančura spolu se sborem Čerchovan k provedení slavnostní Missy solemnis žijícího skladatele Miloše Boka.
Právě s ním se můžete setkat na besedě před koncertem v 18.30.
Koncert se koná v rámci Roku české hudby.
Účinkující:
Lucie Silkenová – soprán
Lucie Silkenová je vyhledávaná sopranistka pro operní i koncertní příležitosti, stálý host Národního divadla v Praze, vystupuje s významnými dirigenty, orchestry a soubory po celé Evropě a své posluchače si našla i v Japonsku, jižní Americe či Africe.
Po studiích u prof. I. Kusnjera na HAMU rozvíjela své umění na řadě mistrovských kurzů v zahraničí (Anglie, Německo, Itálie, Rakousko, Španělsko), získala 1. cenu na mezinárodní soutěži v Lyonu (2008), 2. cenu na mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka v Karlových Varech (2009) a byla semifinalistkou mezinárodní soutěže Hanse Gabora Belveder (2013)
Vystupovala s BBC Symphony Orchestra v Londýně (Jiří Bělohlávek), s Budapest Festival Orchestra na turné po Evropě (Iván Fischer), s Českou filharmonií absolvovala turné v USA (Jiří Bělohlávek), s Orquestra Sinfônica do Estado de São Paulo koncertovala v Brazílii (Osmo Vänskä).
Představila se v mnoha operních rolích, např. v roli Kleopatry (Händel: Julius Caesar), Paminy (Mozart: Kouzelná flétna), Corilly (Donizetti: Poprask v opeře), Rosiny (Rossini: Lazebník sevillský), Gildy (Verdi: Rigoletto), Lišky Bystroušky (Janáček: Liška Bystrouška) či Lízy (Lehár: Země úsměvů). Za roli Jitky v inscenaci Dalibor (Divadlo J. K. Tyla Plzeň) byla roku 2023 nominována na Thálii.
Lucie začínala svoji divadelní kariéru na prknech SeMaForu, kde po boku Jiřího Suchého a Jitky Molavcové hrála a zpívala celkem 7 let. Dalším odskokem od klasiky byla role sopranistky Corilly v muzikálu Fantom Opery od A. L. Webbera, ve kterém účinkovala v letech 2014-2016.
Podílela se na nahrávce opery B. Martinů Čím lidé žijí s Českou filharmonií za řízení J. Bělohlávka, která získala Cenu Anděl 2019. Na svém kontě má také sólové nahrávky pro Supraphon, Český rozhlas a společnosti Navona Records a Arco Diva.
Lucie je sólistkou Ústřední hudby Armády ČR. Věnuje se soukromě i pěvecké pedagogické činnosti. Je patronkou Nadačního fondu Slunce pro všechny, který pečuje o lidi s postižením od narození až po stáří.
Karla Bytnarová – alt
Mezzosopranistka s podmanivým sametovým hlasem Karla Bytnarová absolvovala studium zpěvu nejdříve u prof. Svatavy Šubrtové a následně v Mnichově na konzervatoři Richarda Strausse pod vedením prof. Andreje Kucharskeho. Další cenné podněty pro svůj umělecký růst získala na mistrovských kurzech u Marie Pochopové a Brigitte Fassbaender. Je nositelkou mnoha cen a ocenění z mezinárodních pěveckých soutěží (např. z Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka nebo z Mezinárodní hudební soutěže ARD).
Svou operní dráhu započala Karla Bytnarová v roce 1996 v Operním studiu při Bavorské státní opeře v Mnichově pod vedením KS Astrid Varnay a Heinricha Bendera. Následovala angažmá v Národním divadle v Praze a Bratislavě, ve Státní opeře Praha, v Zemském divadle v německém Coburgu, v divadlech v Ulmu a Pasově, ve Státním divadle na náměstí Gärtnerplatz v Mnichově, v Divadle J. K. Tyla v Plzni, v Severočeském divadle v Ústí nad Labem.
Do srdcí diváků se zapsala především svým nezaměnitelným ztvárněním Adalgisy, Amneris, Brangäny, Carmen, Charlotty, Prince Orlofského, Donny Elvíry, Herodias nebo Cornelie.
Karla Bytnarová rovnež patří mezi vyhledávané koncertní pěvkyně. Pravidelně vy-stupuje se Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK, se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, se Slovenskou filharmonií, s Filharmonií Brno, s Janáčkovou filharmonií Ostrava, s Mnichovskými symfoniky, s Bruckner Orchester Linz, s Německou komorní filharmonií Brémy, s Gürzenich Orchester Kolín nad Rýnem, s Rozhlasovým orchestrem WDR, s Bretaňským symfonickým orchestrem nebo s Aichi Central Symphony Orchestra Nagoya.
Její široký repertoár zahrnuje mimo jiné všechna velká oratoria. Altový part ve Dvořákově Stabar Mater měla čest zpívat pod taktovkou Jiřího Bělohlávka v Paříži, Bruselu, Metách a v Lucemburku. Svou interpretací Verdiho Requiem nadchla diváky i hudební kritiky ve Vídni, Budapešti a Praze.
Nahrávky pro Český rozhlas či Českou televizi dokumentují mnohostrannost Karly Bytnarové. Koncertní turné zavedla umělkyni do Francie, Belgie, Polska, Itálie, Německa, Rakouska, Lucemburska, Švédska, Kanady, Japonska, Turecka a do Švýcarska.
Daniel Matoušek – tenor
Daniel Matoušek pochází z Ústí nad Labem. Na pěvecké technice v začátcích spolupracoval s Janem Vacíkem, Antoniem Carangelem, Evou Randovou a s Jarmilou Chaloupkovou. V současnosti je pod vedením Kateřiny Kněžíkové a Adama Plachetky.
V roce 2014 vystoupil poprvé v Národním divadle Praha v Příhodách lišky Bystroušky a od sezóny 2022/23 je zde stálým členem Opery. V Národním divadle a na jeho všech třech scénách: Národní divadlo, Státní opera a Stavovské divadlo, debutuje v sezóně 23/34 jako Rinuccio v Pucciniho Gianni Schicchi a nově napsané opeře Don Buoso Jana Kučery (režie David Radok), Brighella v Ariadna na Naxu (režie Sláva Daubnerová), Tamino v Kouzelné flétně (režie Vladimír Morávek), Italský zpěvák v Růžovém kavalírovi (režie Andreas Homoki) či Malcolm ve Verdiho Macbethovi a účinkuje ve významných rolích tenorového repertoáru, jako jsou Beppe v Komediantech (režie Ondřej Havelka), anebo Mustafa Bej v jazzové operetě Ples v hotelu Savoy (režie Martin Čičvák) a další.
V průběhu své profesionální činnosti postupně hostuje na všech českých operních scénách (Národní divadlo Brno, Národní divadlo moravskoslezské, Moravské divadlo Olomouc/nominace na cenu Thálie 2019/, DJKT Plzeň, Divadlo F. X. Šaldy v Liberci, Jihočeské divadlo, Severočeské divadlo Ústí nad Labem).
Vedle české operní scény hostoval v Opernhaus Magdeburg jako Tamino a hostuje ve Slovenském národném divadle v Bratislavě (Maria Stuarda, Perské noci) a Národném divadle Košice (Kouzelná flétna).
Zúčastnil se festivalu iSING v Číně, kam byl vybrán z 2500 zpěváků z celého světa a se světovými dirigenty a korepetitory připravil 2 představení, 6 koncertů a 2 televizní natáčení. V sezóně 2021/22 se účastnil natáčení hollywoodské produkce připravovaného filmu na rok 2023 – The Crow v režii Ruperta Sanderse (film je připravován na uvedení v Cannes 2024).
Vystoupil pod taktovkou dirigentů jako je Robert Jindra, Christopher Ward, Kamal Khan, Andrij Jurkevyč, Vincenzo Milletari, Jiří Rožeň, Leoš Svárovský, Ondrej Lenárd, Jan Kučera, Adi Bara, Marko Ivanović, Miriam Němcová, Ondrej Olos, David Švec, Marek Šedivý a další. Spolupracoval s předními orchestrálními tělesy jako je Pražská komorní filharmonie, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Filharmonie Brno, Severočeská filharmonie Teplice, Filharmonie Bohuslava Martinů, Janáčkova filharmonie Ostrava, Symfonický orchestr RTVS, Suzhou Symphony Orchestra, Beijing Opera Orchestra, Wiesbaden Festival Orchestra a představil se v rámci hudebních festivalů, jako například Festival Český Krumlov, Smetanova Litomyšl, Janáček festival Brno, Špilberk festival, Wiesbaden Opera Europa Festival (DE), Cornuda Belcanto festival (IT) a další.
Během své profesionální kariéry spolupracuje s režiséry jako je Ondřej Havelka, Václav Morávek, Andreas Homoki, Robert Carsen, David Radok, Miroslav Krobot, Barbora Horáková Joly, Jetske Mijnssen a další.
Vystoupil s významnými pěveckými kolegy jako je Dagmar Pecková, Kateřina Kněžíková, Adam Plachetka, Hao Jiang Tian, Damiano Salerno, José Luis Maldonado, Luis Cansino, Atalan Aya, Konu Kim a další.
Pavel Vančura – bas
Zpěv studoval soukromě u prof. Jevdokimovové v Havlíčkově Brodě, později u prof. Tučka v Praze. V roce 1995 byl přijat do angažmá do opery divadla F. X. Šaldy v Liberci. Od té doby nastudoval přes osmdesát operních rolí českého a světového repertoáru na domácí i jiných scénách. K rolím které vytvořil patří např. Zčeských oper Hrabě v Jakobínu, Bonifác v Tajemství, Kecal v Prodané nevěstě, Vodník v Rusalce, Revírník v Janáčkově Lišce Bystroušce, Marbuel v Dvořákově opeře Čert a Káča aj. ze světového repertoáru jsou to např. Zachariáš v opeře Nabucco, Escamillo v Carmen, Mefisto – Faust a Markétka, Pimen – Boris Godunov, Dulcamara – Nápoj lásky, Gremin – Evžen Oněgin, Leporello – Don Giovanny, Sarastro – Kouzelná flétna aj.
Vystupuje pravidelně v zahraničí – v Německu, ve Francii, ve Španělsku, v Itálii na operních
i koncertních podiích. Již několik let úzce spolupracuje s jedním z našich nejlepších současných autorů duchovní hudby, varhaníkem a dirigentem Milošem Bokem, na jehož nahrávkách se pravidelně objevuje. Účinkoval i v Pražském nastudování muzikálu Cats, a je držitelem Ceny Thalie za rok 2009, hostuje pravidelně na scéně Národního divadla v Praze, v Ostravě, v Ústí nad Labem, v Plzni.
Smíšený pěvecký sbor Čerchovan (Domažlice) – sbormistr Marek Vorlíček
Smíšený pěvecký sbor Čerchovan působí v Domažlicích nepřetržitě od svého založení v roce 1901. V současné době ho tvoří přes čtyřicet zpěváků a zpěvaček. V jeho čele stojí od roku 1997 Marek Vorlíček. Čerchovan se zabývá především duchovní hudbou, ale nevyhýbá se ani stylizované středověké hudbě, spirituálu či opeře. Součástí repertoáru jsou samozřejmě i sborové úpravy lidových písní. Při uvádění vokálně-instrumentálních děl spolupracuje sbor s různými orchestry a profesionálními sólisty. Několikrát účinkoval také s Plzeňskou filharmonií a v posledních letech je pravidelně zván ke spolupráci se Západočeským symfonickým orchestrem Mariánské Lázně. V roce 2010 přednesl sbor na pozvání Velvyslanectví ČR při Svatém stolci Rybovu Českou mši vánoční v bazilice svatého Marka na Benátském náměstí v Římě. V roce 2001 natočil sbor CD se skladbami Stabat Mater Jakuba Jana Ryby a Requiem c-moll Georga Lickla. Obě skladby byly nahrány ve světových premiérách. V roce 2005 pak vyšlo druhé CD s duchovními skladbami Jakuba Jana Ryby a Magnificat Šimona Brixiho. V posledních dvou dekádách se repertoár sboru rozšířil o řadu vokálně-instrumentálních děl, namátkou připomeňme Mozartovu Korunovační mši a Requiem, Vivaldiho Gloria, Charpentierovo, Rejchovo i Dvořákovo Te Deum, Stabat Mater téhož autora, Faurého Requiem, Beethovenovu 9. symfonii, Haydnovo Stvoření či Händelova Mesiáše.
Michal Mikulenka – lesní roh
Michal Mikulenka se narodil v Mariánských Lázních, kde začal svou hudební cestu. Po základním vzdělání studoval na konzervatoři v Plzni, následně na Janáčkově akademii múzických umění v Brně (JAMU) a na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze (HAMU), kde se specializoval na hru na lesní roh. Během studií se zúčastnil několika interpretačních soutěží v Brně a Ostravě.
Kromě formálního vzdělání absolvoval také řadu hudebních kurzů pod vedením renomovaných lektorů, jako jsou Hermann Baumann, André Cazalet, Peter Damm, Bedřich Tylšar a Jindřich Petráš.
Jeho profesionální kariéra začala v roce 2006, kdy se stal hornistou muzikálového orchestru DJKT Plzeň. V letech 2007 až 2010 byl prvním hornistou Karlovarského symfonického orchestru (KSO). Od roku 2010 působí jako první hornista Západočeského symfonického orchestru (ZSO) v Mariánských Lázních. V letech 2014 až 2018 byl členem operního orchestru DJKT Plzeň.
V roce 2020 začal vyučovat na ZUŠ v Teplé, kde své zkušenosti předává mladým hudebníkům. V roce 2023 navázal spolupráci s orchestrem opery Divadla F. X. Šaldy v Liberci. Michal Mikulenka je uznávaný nejen pro své hudební schopnosti, ale i pro svůj přínos k hudebnímu vzdělávání a kultuře.
Radek Baborák – lesní roh, dirigent
Radek Baborák, šéfdirigent Západočeského symfonického orchestru, je jednou z nejvýraznějších osobností světové hudební scény. Za více než 35 let mezinárodních vystoupení jako sólový hornista a dirigent si získal výjimečné renomé u nejvýznamnějších orchestrů a festivalů. Díky svým rozsáhlým zkušenostem hráče na lesní roh přináší Baborák do své dirigentské kariéry jedinečný pohled a odborné znalosti. Jeho dirigentský styl je známý svou precizností, muzikálností a hlubokým porozuměním k prováděným skladbám. Dokáže interpretovat a zprostředkovat emoce a nuance hudby, čímž vytváří podmanivé a nezapomenutelné koncertní zážitky, které oceňují kritici i hudbymilovné publikum. Jeho repertoár sahá od děl mistrů baroka, klasicismu, romantismu a 20. století až po díla žijících skladatelů, jejichž skladby premiéroval.
Jako sólista vystupoval s Berlínskými a Vídeňskými filharmoniky a mnoha dalšími špičkovými orchestry pod vedením dirigentů, jako jsou James Lewine, Sir Simon Rattle, Sir John Eliot Gardiner, Sir Roger Norrington, Jiří Bělohlávek, Seiji Ozawa, Daniel Barenboim a Vladimir Ashkenazy.
V roce 2011 rozšířil svou hudební kariéru o dirigování. Jeho mentorem je maestro Seiji Ozawa, jemuž asistuje u Mito Chamber Orchestra, který pravidelně diriguje.
Založil a umělecky vede orchestr Česká Sinfonietta, který vystupuje na renomovaných festivalech v České republice, jako je Pražské jaro, Dvořákova Praha, Smetanova Litomyšl a další. Na těchto festivalech dosáhl mimořádných úspěchů, když doprovázel sólisty, jako jsou Marta Argerich, Jefim Bronfmann, Sergej Nakarjakov, Ricardo Galliano a Guy Braunstein.
Jako dirigent spolupracoval s Mozarteum Salzburg, Berlínským symfonickým orchestrem, Durynskou filharmonií, Tokijskou filharmonií, Novým japonským symfonickým orchestrem, Symfonickým orchestrem Sapporo, SOČR, FOK, Pražskou komorní filharmonií a dalšími.
Od roku 2016 je uměleckým vedoucím Pražských komorních sólistů. Intenzivně se věnuje komorní hudbě, zejména s Baborak Ensemble, který je pravidelně zván na Mozartwoche Salzburg, do Pierre Boulez Saal v Berlíně a na turné po Evropě a Japonsku. Pro svůj soubor vytváří jedinečné verze děl skladatelů, jako jsou J. S. Bach a Astor Piazzolla.
Mezi jeho hudební partnery na více než stovce hudebních festivalů, kterých se zúčastnil, patří legendy jako Daniel Barenboim, Marta Argerich, Heinrich Schif, Janine Jansen, Francoise Leleux, Emanuel Pahud, Ian Bostridge, Julian Rachlin a další.
Jako sólový hornista vystupoval s Českou filharmonií, Mnichovskou filharmonií a Berlínskou filharmonií. Je laureátem nejprestižnějších soutěží v Ženevě, Markneukirchenu a ARD Mnichov. Na svém kontě má desítky oceněných nahrávek pro EMI, Sony Classic, Suprafon, Octavia Records, Animal Music a Hänsler Classic.
Jako docent vyučoval na Fondazione Arturo Toscanini v Bologni, Escuela Reina Sophia v Madridu, Hamu Praha a TOHO University v Tokiu. V současné době je hostujícím profesorem na Barenboim-Said Academy v Berlíně a mentorem na MenArt Education Academy. Během pandemie inicioval sbírky pro nezávislé umělce a následně podporoval ukrajinské hudebníky. Tyto aktivity podpořily stovky kolegů.
Radek Baborák je hostujícím dirigentem Symfonického orchestru Yamagata, stálým sólistou Braniborského státního orchestru a v roce 2024 bude debutovat jako dirigent se Slovenskou filharmonií Bratislava, Oxford Philharmonic Orchestra v Londýně a Národní filharmonií Lvově.