Telefon

+420 354 622 141

E-mail

zso@zso.cz

Lze hudbou ztvárnit rozmary vodních bohů? Jak se zvuk sólové harfy a flétny prosadí v konkurenci symfonického orchestru?

Odpovědi nejen na tyto otázky se posluchači dozví tento večer. Mohou srovnat Vodní hudbu Georga Philippa Telemanna s tou Händelovou, a Koncert pro flétnu, harfu a orchestr Wolfganga Amadea Mozarta.

 

Program:

  • Georg Philipp Telemann: Předehra C-dur „Vodní hudba“, TWV 55:C3
  • Georg Friedrich Händel: Vodní hudba, HWV 348–350 (výběr)
  • Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert C dur pro flétnu, harfu a orchestr, K. 299/297c
Jana Boušková

Jana Boušková, narozená v Praze, patří do elitní kategorie světově uznávaných harfenistek, které jsou díky svým výrazným uměleckým kvalitám zvány na nejprestižnější světové scény. Světoví recenzenti její výkony hodnotí podobně a vyzdvihují zejména dechberoucí dokonalost techniky, brilantní preciznost,
duchapřítomnost, hloubku, éterickou citlivost a sílu jejího výrazu. Jana Boušková se za svůj život zúčastnila celkem osmi harfových soutěží (USA, Izrael, Německo, Belgie, Francie, Itálie) a vždy získala nejvyšší ocenění, z toho 5x získala 1. cenu, včetně nejprestižnější Zlaté medaile na Mezinárodní harfové soutěži USA v roce 1992. Jana Boušková udělala několik transkripcí skladeb českých skladatelů, kteří nevěnovali pozornost sólové harfě. V roce 2021 tyto skladby vyšly na jejím sólovém CD Má vlast u Supraphonu , kde jsou kromě nově upravené verze Smetanovy Vltavy další dvě části Mé vlasti, Vyšehrad a Šárka, Americká suita a Largo z Dvořákovy Novosvětské symfonie a Létní dojmy Josefa Suka. Jana Boušková vystupuje sólově s předními orchestry a na sólových recitálech po celém světě v nejprestižnějších koncertních sálech.
Kromě sólové kariéry se Jana Boušková věnuje pedagogické činnosti. Od září 2019 je profesorkou prestižní hudební univerzity Royal College of Music v Londýně a od roku 2007 učí na Akademii múzických umění v Praze. Po celých 15 let byla velmi úspěšnou profesorkou na Královské konzervatoři v Bruselu v letech 2005-2020 a také na Konzervatoři v Praze 19 let v období let 1993-2012. Od roku 2005 je Jana Boušková sólovou harfistkou České filharmonie. Je pravidelně zvána k účasti na světově proslulých harfových kongresech a sympoziích, včetně členství v porotách Mezinárodních harfových soutěží a vedení mistrovských kurzů po celém světě. V roce 1999 byla uměleckou ředitelkou 7. světového harfového kongresu v Praze, členkou umělecké rady Akademie múzických umění v Praze a České filharmonie. V současnosti je patronkou festivalu Kláštěrní hudební slavnosti a pěveckého sboru Cancioneta Praga. Jana Boušková natočila více než dvacet CD pro české i mezinárodní vydavatelství, rádia a televizní společnosti a bylo pro ní napsáné kolem dvou desítek skladeb soudobých skladatelů.

Jan Ostrý začal hrát na flétnu u prof. V. Žilky a poté za vedení prof. F. Malotína na Pražské konzervatoři. Ve studiích pokračoval na CNR de Versailles (prof. Ch. Rayneau), a později jako stipendista francouzské vlády na Conservatoire National Supérieur de Musique de Lyon ve třídě proslulého flétnisty Ph. Bernolda, kde ukončil studium jednomyslným udělením prestižní 1. ceny. V průběhu svého studia se zúčastnil mistrovských kurzů u předních flétnistů jakými jsou B. Kuijken, K. Hünteler, A. Marion, J. Zoon, či K. Zoeller.  

Vystupoval na významných koncertech a festivalech, mimo jiné na festivalu Styriarte v Grazu (založený pro projekty N. Harnoncourta), Haydn Festspiele v Eisenstadtu, pro Holandský rozhlas v Concertgebouw Amsterdam, s Kammerakademie Postdam (dirigent V. Luks), festivalu Les jours de Pierre Boulez v Lyonu a St.-Etienne (za vedení P.Bouleze), Pražském Jaru, Svatováclavském hudebním festivalu,  festivalu rozhlasu ORF Eggenberger Schosskonzerte v Grazu, Haydnovy hudební  slavnosti, Martinů Fest ve Vídni, Mezinárodním flétnovém festivalu v Maastrichtu, festivalu Mitte Europa, Smetanově Litomyšli, festivalu Concentus Moravie (s PKF a J.Bělohlávkem), Saison Tchéque ve Francii a řadě dalších.

Spolupodílel se na nahrávkách pro vydavatelství Studio Matouš, Supraphon, Naxos, Nimbus Records, Český rozhlas, ORF, France Musique či Avro Klassiek. V koncertní sezoně 1999/2000 byl  na jednu sezónu zastupujícím sólo-flétnistou v „Orchestre National de Lyon“, poté působil na stejném postu v „Den Norske Operaen Oslo“.

Jako vyhledávaný pedagog je zván k výuce na řadě mistrovských kurzů, např. European Flute Academy ve Fissu, Neuberger Kulturtage, Academie International d’Eté v Nice, Internationale Meisterkurse ve Vaduzu, Universität fur Musik und darstellende Kunst ve Vídni, a je zván do odborných porot na Conservatoire national supérieur de Musique v Lyonu, Pražského jara, Concertina Praga, Flautiada Competition na Slovensku, EMCY Competition v Dubrovniku, Papandopulo Competition v Záhřebu, Distant Chords ve Splitu a řadě dalších. 

V současné době vyučuje na Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien, Fakultě umění Ostravské univerzity, Pražské konzervatoři a Konzervatoři Plzeň.

Dirigent, violoncellista a sbormistr Marek Štryncl zastával již během studia na konzervatoři v Teplicích funkci koncertního mistra Severočeské filharmonie. Absolvoval pražskou AMU v oboru dirigování (2002) a studoval barokní violoncello na Dresdner Akademie für alte Musik. Zároveň se zúčastnil mnoha kurzů zaměřených na stylovou interpretaci. Spolupracuje s význačnými komorními a symfonickými orchestry, sbory, ansámbly a sólisty (např. Magdalena Kožená, Phillipe Jaroussky, The New Israeli Vocal Ensemble, Boni Pueri, Orlando Consort, Pražský komorní sbor, Les Musiciens du Paradis, Pražská komorní filharmonie ad.). Jeho repertoár zahrnuje tvorbu od raného baroka až po romantismus a soudobé skladby. Zájem o dobovou interpretaci přivedl Marka Štryncla v roce 1992 k založení souboru Musica Florea. Nevyhýbá se ani experimentálním projektům, kam patří např. spolupráce se zpěvačkou Ivou Bittovou, nebo provádění romantické symfonické hudby na dobové nástroje v původní interpretaci. Vyučuje dirigování a sbormistrovství na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a barokní violoncello na Janáčkově akademii múzických umění v Brně a působí jako umělecký ředitel Mezinárodní letní školy staré hudby ve Valticích.

Doporučené články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *