18. 4. 2025 ● 19:30 ● Společenský dům Casino
Přijďte se na Velký pátek zamyslet nad událostmi, které nám má tento křesťanský svátek připomínat. Stabat Mater dolorosa (latinsky Stála Matka bolestná) je středověký hymnus, který líčí bolest Panny Marie pod Kristovým křížem. Text hymnu vychází z proroctví Simeona, podle kterého meč probodne Srdce Matky Ježíše Krista. Text hymnu byl v dějinách mnohokrát zhudebněn. Stabat Mater italského barokního skladatele Giovanniho Battisty Pergolesiho je jedno z nejznámějších zhudebnění tohoto středověkého veršovaného textu. Pergolesiho úprava je pro alt, soprán, smyčce a basso continuo. Jedná se o Pergolesiho nejslavnější duchovní dílo. Zaposlouchejte se také do Biblických písní, jenž je dílo velmi intimní, jedno z nejniternějších v celém životním díle Antonína Dvořáka.
Účinkující:
- Michaela Katráková – soprán
- Šárka Hrbáčková – alt
- Roman Janál – baryton
- Martin Peschík – dirigent
- Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně
Program:
- Antonín Dvořák – Biblické písně, op. 99
- Giovanni Battista Pergolesi – Stabat mater, P. 77
Michaela Katráková
Michaela Katráková je přední česká operní pěvkyně. Má za sebou angažmá ve Státní Opeře Praha, v Šaldově divadle v Liberci, Severočeském divadle opery Ústí n. Labem, Divadle J.K. Tyla v Plzni a také významné angažmá ve Státní opeře v Kazani (Tatarstán). Michaela od dětství navštěvovala Kühnův dětský sbor a poté se svým vynikajícím hudebním i pohybovým nadáním nastoupila na Pražskou konzervatoř (2004). Během svého studia pod vedením prof. Brigity Šulcové získala 3. místo v pěvecké soutěži “Ad honorem Mozart” (2008) a 2. místo v mezinárodní soutěži “Pražský pěvec” (2010). Po absolvování Pražské konzervatoře sólově vystoupila s recitálem slavných italských árií, které u publika sklidily mimořádný úspěch a dodnes patří k jádru jejího repertoáru. Posléze získala ve Státní opeře Praha nastudování role Lucie v opeře Lucia di Lammermoor od G.Donizetti a ve Státní opeře v Kazani roli První dámy ve slavné Kouzelné flétně od W.A.Mozarta. S touto rolí se také na podzim roku 2011 zúčastnila turné souboru po Holandsku a Belgii. Ihned po návratu se Michaela Katráková zapojila do příprav inscenace Tři Pintové (od C.M.v. Webera a G.Mahlera) ve Státní opeře Praha (2012) a v témže roce vynikla v roli Aničky v opeře Čarostřelec (C.M.v. Weber) v Šaldově divadle v Liberci. Již ve svých 24 letech debutovala po boku významného slovenského tenora Miroslava Dvorského (bratr tenora Petera Dvorského) v náročné roli Violetty Valéry v legendární Verdiho opeře La Traviata na jevišti Severočeského divadla opery Ústí nad Labem a následně s tímto souborem absolvovala turné po České republice. Na jevišti Divadla J. K. Tyla v Plzni se Michaela Katráková úspěšně představila v roli Neddy v opeře Komedianti (od R. Leoncavalla). Na konci roku 2013 byla pozvána a zpívala na Slavnostním vánočním koncertě našeho předního houslisty Václava Hudečka a např. v roce 2018 sólově zpívala v Praze na Vyšehradě na Slavnostním koncertu s účastí předních českých i zahraničních představitelů při příležitosti 100. výročí založení čs. státu. Kromě operních představení pěvkyně sólově koncertuje a spolupracuje s předními českými i zahraničními hudebními osobnostmi. V roce 2021 vystupuje s naší přední sopranistkou mezinárodního renomé Evou Urbanovou s doprovodem Komorního orchestru Národního divadla na OPEN AIR koncertu pro 1000 posluchačů na pódiu zaplněného náměstí v Nepomuku u příležitosti výročí 300 let od blahořečení sv. Jana Nepomuckého. V červnu 2022 se vystoupení OPEN AIR v Nepomuku opakuje – Michaela zpívá roli Krasavy v opeře Libuše od Bedřicha Smetany, opět vedle Evy Urbanové v hlavní roli Libuše. Michaela Katráková v současnosti účinkuje v Severočeském divadle Ústí nad Labem v hlavní roli Rusalky ve stejnojmenné opeře Rusalka od Antonína Dvořáka, v již zmíněné roli Krasavy v opeře Libuše a v roli Esmeraldy ve Smetanovo opeře Prodaná nevěsta. Veškerý volný čas věnuje studiu dalších operních rolí a také oblíbených operetních, muzikálových a filmových melodií. Intenzivně se věnuje také výchově své roční dcerky. Miluje přírodu a život v přírodě. Ochotně vystupuje na charitativních akcích a také na akcích na podporu oprav a funkčnosti památek českého venkova.

Šárka Hrbáčková
Narodila se ve Vlašimi. Po maturitě na Obchodní akademii se rozhodla pro studium zpěvu na konzervatoři v Českých Budějovicích, kterou absolvovala ve třídě Dagmar Volfové v roce 2003. V létě roku 2002 se zúčastnila Mistrovských pěveckých kurzů Petera Dvorského, pod vedením prof. Evy Blahové, a v témže roce získala 2. cenu na Pěvecké soutěži duchovní a koncertní hudby v Kroměříži. V současné době se pěvecky zdokonaluje u přední české sopranistky Heleny Kaupové. Již během studia účinkovala na scéně opery Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, kde dostala několik prvních sólových příležitostí. V roce 2004 se stala hostující sólistkou opery Slezského divadla v Opavě, kde pak v roce 2005 přijala angažmá a působí zde dosud. Na jaře roku 2009 měla možnost nastudovat roli Ohna v opeře Kaguya-hime japonského skladatele a dirigenta Hideaki Hiraie a pod jeho taktovkou koncertně tuto operu poprvé v České republice provést v Obecním domě v Praze.
Pravidelně hostuje se souborem opery Jihočeského divadla před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově (v roce 2009 jako 2. žínka ve Dvořákově Rusalce pod taktovkou dirigenta Metropolitní opery New York Johna Keenana). Dále pohostinsky působila v Divadle J. K. Tyla v Plzni, Národním divadle moravskoslezském v Ostravě a byla hostem též na scéně divadla F. X. Šaldy v Liberci a Státní opery Praha. Vystupovala na scénách a koncertních pódiích v Německu, Rakousku, Portugalsku, Španělsku a Polsku.

Roman Janál
Po absolvování plzeňské konzervatoře v oboru hry na housle byl přijat v roce 1985 do pěveckého oddělení Hudební akademie v Sofii, do třídy profesora Čavdara Chadžieva, kde získal magisterský titul. Již během studií mu bylo nabídnuto tehdejším uměleckým šéfem hostování na scéně Státní opery v Sofii (debutoval jako princ Tarquinius v Brittenově Zneuctění Lukrécie, následovaly titulní role v operách Don Giovanni a Eugen Oněgin). Důležitá je i zmínka o zdejším účinkování na mezinárodních festivalech.
Po ukončení studií přijal své první angažmá v Banské Bystrici, odkud po půlročním působení přešel do Komorní opery (pozdější Opery Mozart) v Praze. V roce 1994 přijal hostování v plzeňské opeře (Piková dáma – Tomskij, Faust a Markétka – Valentin, Don Giovanni – Don Giovanni, Fidelio – Don Pizarro, Enrico Asthon – Lucia di Lammermoor). V roce 1995 byl po úspěšném debutu ve Státní opeře Praha rolí Guglielma v Così fan tutte angažován jako sólista. Následoval další úspěšný debut, tentokrát v Národním divadle, kde si rolí Figara v Lazebníku sevillském zajistil místo sólisty.
Od roku 1997 se Národní divadlo stalo jeho domovskou scénou a do dnešní doby zde nastudoval desítky rolí domácího i světového repertoáru. Jmenujme alespoň: Don Giovanni – Don Giovanni, Eugen Oněgin – Evžen Oněgin, Gérmont – La Traviata, Escamillo – Carmen, hrabě Almaviva – Figarova svatba, Bohuš-Jakobín, Michonet – Adriana Lecouvreur, Orfeo – Orfeo ed Euridice, Kalina – Tajemství, Sharpless – Madame Butterfly, Gérard – Andrea Chénier, Don Hrabal. S Národním divadlem a Státní operou Praha absolvoval řadu zahraničních zájezdů (Japonsko, Hongkong, Korea, Francie, Německo, Itálie, Španělsko, Austrálie, Kanárské ostrovy). Na zájezdě opery ND do Španělska (Madrid – Teatro Real) vystoupil v Janáčkově opeře „Osud” (role Vervy) v inscenačním ztvárnění Roberta Wilsona a v italské Ravenně jako Don Giovanni.
S Janáčkovou operou Brno poprvé spolupracoval v roce 2004 na inscenaci Smetanových Braniborů v Čechách. Pak následovala Carmen, Sen noci svatojánské, Příhody lišky Bystroušky, Osud, Popelka, Výlety páně Broučkovy aj. Kromě brněnské operní scény byl hostem i na dalších mimopražských jevištích (Plzeň, Liberec, Ostrava, Opava). Od roku 2001 je stálým hostem originální scény divadla Ypsilon, kde ztvárnil již několik divadelních rolí.
Doménou tohoto pěvce není jen operní svět, ale i komorní písňová tvorba. V roce 1993 a 1994 absolvoval interpretační kurzy u světoznámého pěvce Petra Schreiera v Piešťanech. Především písně německých romantických autorů jako F. Schubert, R. Schumann, J. Brahms, H. Wolf a „Biblické písně“ Antonína Dvořáka se staly jeho srdeční záležitostí.
Roman Janál s úspěchem vystupuje na domácích i zahraničních festivalech: Pražské jaro, Pražský podzim, Smetanova Litomyšl, Mezinárodní hudební festival v Českém Krumlově, Janáčkův máj, Hudební festival Znojmo, Svatováclavský hudební festival, Festival Pontes, Česko-saský festival, Bratislavské hudební slavnosti, Dny B. Martinů v Londýně s Jiřím Bělohlávkem a orchestrem BBC, Europalia Brusel, Festival B. Martinů v Amsterdamu a Utrechtu za vedení Ch. Hogwooda, Concertus Moraviae (MHF), Rok České Hudby – “České sny” (Španělsko a Česká republika). Pravidelně účinkuje s domácími i zahraničními hudebními tělesy – FOK, Česká filharmonie, SOČR, PKF aj. Pod vedením Jiřího Bělohlávka vystoupil s PKF v Japonsku, Francii, Španělsku, Švýcarsku a Rakousku. Dále spolupracoval se soubory jako Virtuosi di Praga, Orchestr Berg, Pražský komorní orchestr, Pražský komorní sbor, Český filharmonický sbor Brno, Pražský filharmonický sbor, Kühnův smíšený a Kühnův dětský sbor.
Je také významným interpretem barokního repertoáru, na němž spolupracoval s nejlepšími tuzemskými tělesy jako: Collegium 1704, Musica Florea, Collegium Marianum a Barocco sempre giovane.
Jeho další posun v operním repertoáru rozvinula spolupráce s předními světovými operními dirigenty jako Caspar Richter, John Fiore, Hilllary Griffiths, Jan Latham Koenig a Christopher Hogwood.
Tento vynikající umělec od roku 1984 spolupracuje pravidelně s Českým rozhlasem, kde natočil řadu kompaktních disků operních árií i písňových cyklů, a to nejen klasického světového repertoáru, ale i současných českých skladatelů (J. Teml, J. Krček, O. Kukal, Z. Lukáše, P. Ebena, K. Pexidr, J. Klusák, Z. Šesták, L. Hurník, J. Pavlica, L. Sluka, J. Hanuš, Z. Zahradník, J. Filas).
Vydal též CD u nahrávacích firem: Deutsche grammophon, Naxos, Orfeo, Multisonic, Radioservis, Supraphon, Arcodiva. Jeho profilová CD: „Operní árie“ (SOČR, dir. Ondřej Kukal/Radioservis), „Gypsy Melodies“ (klavír – Karel Košárek /Supraphon), „Winterreise“ (klavír – Norbert Heller /Radioservis), „Výlety páně Broučkovy“ s Jiřím Bělohlávkem (Deutsche grammophone) a další CD Supraphonu s díly Bohuslava Martinů („Slzy nože”, „Hlas lesa”) a operním kompletem Antonína Dvořáka („Tvrdé palice”) si získaly zaslouženou pozornost hudební veřejnosti i tisku.
Spolupráce Romana Janála s Českou televizí (od r. 1997) dala vzniknout filmovým verzím oper Josefa Berga „Návrat Odysseův do vlasti“ a „Evropská turistika“. S touto institucí spolupracoval také na filmovém ztvárnění děl „Slzy nože“ a „Hlas lesa“ Bohuslava Martinů.
V listopadu 1995 se stal absolutním vítězem Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Později byl do této soutěže pozván jako člen poroty a zároveň se stal čestným členem Mezinárodního pěveckého centra výše uvedené soutěže. Již řadu let je předsedou poroty Duškovy pěvecké soutěže. Byl také úspěšným lektorem v řadě interpretačních pěveckých seminářů v rámci České republiky a po deseti letech pedagogického působení na Pražské konzervatoři pokračoval jako pedagog na Akademii múzických umění v Praze a Mezinárodní konzervatoři v Praze.
Roman Janál je držitelem prestižní Ceny Thálie za rok 1999, za roli Polluxe v inscenaci Rameauvy opery “Castor a Pollux” v Národním divadle a v roce 2019 obdržel v širší nominaci mimořádnou cenu Thálie za interpretační výkon titulní role v opeře Miloše Štědroně „Don Hrabal“.

Martin Peschík
Martin Peschík (*1981) vystudoval klavír na Konzervatoři v Českých Budějovicích a dirigování na JAMU v Brně. Od roku 2001 až dosud působí v Jihočeském divadle jako dirigent opery (2008-2011 šéfdirigent). Od roku 2011 působí také v Západočeském symfonickém orchestru Mariánské Lázně (2011-2016 ředitel, 2016-2021 šéfdirigent, 2021- dosud stálý dirigent). Během své kariéry mimo jiné dirigoval tyto orchestry: Národní divadlo v Brně, Moravská filharmonie Olomouc, Jihočeská filharmonie, Severočeská filharmonie Teplice, Karlovarský symfonický orchestr, Dvořákův komorní orchestr, Česká komorní filharmonie, Čeští symfonikové Praha, Niederbayern Philharmonie, Filharmonica de Stat Sibiu, Filharmonica Oltenia, Moldavská filharmonie a další. Je stálým hostujícím dirigentem opery Severočeského divadla a dirigentem muzikálů v GOJA Music Hall. V repertoáru má cca 80 světových a českých oper, operet, muzikálů a baletů mj. Tosca, La Bohéme, Turandot, La Traviata, Rigoletto, Othello, Don Giovanni, Rusalka, Netopýr, Čardášová princezna, Cikánský baron, Veselá vdova, Les Miserables, Fantom opery, The Wicked, Evita, Zpívání v dešti, Louskáček, Don Quichote, Spící krasavice… a velkou část symfonických děl. Dirigoval ve většině zemí Evropy a na významných hudebních festivalech.
Kritikou je hodnocen jako flexibilní a velmi pohotový dirigent s mimořádným citem pro doprovod sólistů a je vyhledávaným komorním hráčem a korepetitorem. Věnuje se také aranžmá skladeb.
