9. 5. 2025, 19:30, Společenský dům Casino ● Gesellschaftshaus Casino
Nejkrásnější víkend v roce, kdy celé město ožívá, všude je plno radosti, hudby, květin a všichni si užívají konec zimy. Jedná se o každoroční Zahájení lázeňské sezóny, které pravidelně připadá na druhý květnový víkend. Náš orchestr u toho samozřejmě nesmí chybět! Připravili jsme pro vás skladby, které zaručeně znáte a které okouzlí každého posluchače. Jako sólisté vystoupí operní pěvci, manželé Alvarézovi, a klavírista Václav Krahulík. Orchestr povede od dirigentského pultu Radek Baborák.
● Das schönste Wochenende des Jahres, wenn die ganze Stadt zum Leben erwacht, alles voller Freude ist, Musik erklingt, Blumen blühen und jeder das Ende des Winters genießt. Das ist die alljährliche Eröffnung der Kursaison, die regelmäßig auf das zweite Wochenende im Mai fällt. Das darf natürlich auch unser Orchester nicht verpassen! Wir haben für Sie Lieder vorbereitet, die Sie sicher kennen und die jeden Zuhörer verzaubern werden. Solisten sind die Opernsänger, Herr und Frau Alvarez, und der Pianist Václav Krahulík. Radek Baborák wird das Orchester vom Dirigentenpult aus leiten.
Účinkující ● Interpreten:
- Václav Krahulík – klavír
- Petra Alvarez Šimková a Rafael Alvarez – zpěv ● Gesang
- Radek Baborák – dirigent
- Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně ● Westböhmisches Symphonieorchester
Program:
- John Williams – Olympijská fanfára a téma ● Olympische Fanfare und Thema
- Goin´Home – Spirituál (téma Larga z Novosvětské symfonie A. Dvořáka) pro soprán a orchestr ● (Thema Largo aus A. Dvořáks Symphonie der Neuen Welt) für Sopran und Orchester
- George Gershwin – Rhapsody in blue pro klavír a malý orchestr (arr. František Šterbák)
- George Gershwin – Kubánská předehra (arr. František Šterbák) ● Kubanische Ouvertüre
- Leroy Anderson – Irská suita (výběr) ● Irische Suite (Auswahl)
- Albert Hay Malotte – The Lord´s Prayer
Václav Krahulík
Václav Krahulík (1966), klavírista, skladatel, hudební publicita a pedagog, vystudoval teplickou konzervatoř obor klavír ve třídě Jaroslava Čermáka. Po maturitě byl přijat na klavírní oddělení AMU v Praze, kterou úspěšně dokončil pod vedením Pavla Štěpána. Již během studií se stal laureátem soutěží Fryderyka Chopina v Mariánských Lázních (1983), Bedřicha Smetany v Hradci Králové (1986) a Ludwiga van Beethovena v Hradci nad Moravicí (1989), kde obdržel cenu Českého hudebního fondu za nejlepší provedení soudobé skladby (Václav Krahulík – Sonáta in Fis /1989/). V letech 1990–2003 působil jako pedagog a korepetitor na Konzervatoři v Teplicích, souběžně již od roku 1995 vyučuje na katedře hudební výchovy PF UJEP v Ústí nad Labem.

Petra Alvarez Šimková
Na Pražské konzervatoři vystudovala zpěv na oddělení populární hudby u prof. Lídy Nopové. Zpěvu opernímu se začala věnovat při studiu na konzervatoři v italské Mantově, kterou s úspěchem absolvovala. Svá operní studia pak uzavřela ve Vídni na Universität für Musik und darstellende Kunst (prof. Claudia Visca, Edith Mathis). S úspěchem se zúčastnila mezinárodních pěveckých soutěží mj. Ismaela Voltoliniho a Riccarda Zandonaie v Itálii, soutěže Ady Sari v Polsku, Ferruccia Tagliaviniho v Rakousku nebo soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech. V České republice se vůbec poprvé představila v roli Mozartovy Zuzanky (Figarova svatba), ve které vystoupila v Divadle J. K. Tyla v Plzni. K dalším rolím jejího repertoáru patří mj. Lišák (Janáček: Příhody lišky Bystroušky), titulní role Martinů Julietty, Mozartova Zuzanka (Figarova svatba) a Antonie (Offenbach: Hoffmannovy povídky), které nastudovala pro Schlosstheater Schönbrunn ve Vídni, a dále Pucciniho Mimi (Bohéma), se kterou debutovala v opeře v Krakově. Mimi zpívala rovněž v Divadle J. K. Tyla v Plzni, kde se dosud představila jako Mařenka (Prodaná nevěsta), Zuzanka (Figarova svatba), Liù (Turandot), Donna Anna (Don Giovanni), Gioconda, Markétka (Faust a Markétka), Tosca a Violetta (La traviata). V roli Gildy (Rigoletto) a Neddy (Komedianti) vystupovala v Divadle F. X. Šaldy v Liberci. Ve vídeňské Theater an der Wien debutovala v roli Komorné (Menotti: Goya) po boku Plácida Dominga. Roli Lišáka ztvárnila také na festivalu v Aix-en-Provence ve Francii. Na scéně Národního divadla v Praze debutovala rolí Mařenky v Prodané nevěstě. Jejími nejnovějšími kreacemi jsou Tosca, Krasava (Libuše), Žena (Očekávání) a Maršálka (Růžový kavalír).

Rafael Alvarez
Rafael Alvarez se narodil se v roce 1970 v Mexico City. Hudební vzdělání získal nejprve na Národní mexické konzervatoři (Conservatorio Nacional de Música, 1987–1995), kde u Antonia Lópeze a Yordy Ramiro absolvoval studium zpěvu a vedení sboru. Poté obdržel stipendium na Musikhochschule ve Vídni (1995–1996). Tři roky působil v mexické Národní opeře (Opera Nacional de México), kde ztvárnil mj. Nemorina (Nápoj lásky), Vévodu mantovského (Rigoletto), Ferranda (Così fan tutte) a Almavivu (Lazebník sevillský). Účinkoval také v Teatro Trujillo v Peru (Alfredo v La traviatě a Edgardo v Lucii di Lammermoor). V listopadu 1997 získal Cenu za nejlepší interpretaci v pěvecké soutěži Carla Morelliho v Mexico City. Po odchodu do Vídně účinkoval v Neue Oper Wien. V dalších letech absolvoval mistrovské kurzy u Ramóna Vargase, Renaty Scoto, dále kurz německé písně u Zegera Vandersteena v mexickém operním studiu S. I. V. A. M. a kurz písně a oratoria u P. Thomase Kerbla a Althei Bridges v Linzi. V roce 2006 zpíval roli Michela v Juliettě Bohuslava Martinů a Ferranda v Così fan tutte v Schlosstheateru Schönbrunn. Od roku 2007 působí také v divadlech v České republice (Plzeň, Ústí nad Labem, Liberec, Olomouc, Brno), hostoval rovněž v bulharském Plovdivu. V roce 2008 debutoval jako Faust v Edinburgh Grand Opera. V roce 2009 začal pravidelně spolupracovat se Státní operou Praha (Princ v Dvořákově Rusalce, Vévoda mantovský v Rigolettovi, Pinkerton v Madama Butterfly ad.). V létě 2010 se představil jako Don José v Soulu, kde se spolu se sólisty Státní opery Praha podílel na představení Carmen v rámci 1. Korejského operního festivalu v Seoul Arts Centru pod taktovkou Jiřího Mikuly.V sezoně 2010/2011 debutoval ve Slovenském národním divadle v Bratislavě, kde ztvárnil roli Jacopa Foscariho v nové inscenaci Verdiho opery Dva Foscariové v nastudování Friedricha Haidera. Od sezony 2012/2013 je sólistou Janáčkovy opery Národního divadla Brno.

Radek Baborák
Radek Baborák, šéfdirigent Západočeského symfonického orchestru, je jednou z nejvýraznějších osobností světové hudební scény. Za více než 35 let mezinárodních vystoupení jako sólový hornista a dirigent si získal výjimečné renomé u nejvýznamnějších orchestrů a festivalů. Díky svým rozsáhlým zkušenostem hráče na lesní roh přináší Baborák do své dirigentské kariéry jedinečný pohled a odborné znalosti. Jeho dirigentský styl je známý svou precizností, muzikálností a hlubokým porozuměním k prováděným skladbám. Dokáže interpretovat a zprostředkovat emoce a nuance hudby, čímž vytváří podmanivé a nezapomenutelné koncertní zážitky, které oceňují kritici i hudbymilovné publikum. Jeho repertoár sahá od děl mistrů baroka, klasicismu, romantismu a 20. století až po díla žijících skladatelů, jejichž skladby premiéroval. Jako sólista vystupoval s Berlínskými a Vídeňskými filharmoniky a mnoha dalšími špičkovými orchestry pod vedením dirigentů, jako jsou James Lewine, Sir Simon Rattle, Sir John Eliot Gardiner, Sir Roger Norrington, Jiří Bělohlávek, Seiji Ozawa, Daniel Barenboim a Vladimir Ashkenazy. V roce 2011 rozšířil svou hudební kariéru o dirigování. Jeho mentorem je maestro Seiji Ozawa, jemuž asistuje u Mito Chamber Orchestra, který pravidelně diriguje. Založil a umělecky vede orchestr Česká Sinfonietta, který vystupuje na renomovaných festivalech v České republice, jako je Pražské jaro, Dvořákova Praha, Smetanova Litomyšl a další. Na těchto festivalech dosáhl mimořádných úspěchů, když doprovázel sólisty, jako jsou Marta Argerich, Jefim Bronfmann, Sergej Nakarjakov, Ricardo Galliano a Guy Braunstein. Jako dirigent spolupracoval s Mozarteum Salzburg, Berlínským symfonickým orchestrem, Durynskou filharmonií, Tokijskou filharmonií, Novým japonským symfonickým orchestrem, Symfonickým orchestrem Sapporo, SOČR, FOK, Pražskou komorní filharmonií a dalšími. Od roku 2016 je uměleckým vedoucím Pražských komorních sólistů. Intenzivně se věnuje komorní hudbě, zejména s Baborak Ensemble, který je pravidelně zván na Mozartwoche Salzburg, do Pierre Boulez Saal v Berlíně a na turné po Evropě a Japonsku. Pro svůj soubor vytváří jedinečné verze děl skladatelů, jako jsou J. S. Bach a Astor Piazzolla. Mezi jeho hudební partnery na více než stovce hudebních festivalů, kterých se zúčastnil, patří legendy jako Daniel Barenboim, Marta Argerich, Heinrich Schif, Janine Jansen, Francoise Leleux, Emanuel Pahud, Ian Bostridge, Julian Rachlin a další. Jako sólový hornista vystupoval s Českou filharmonií, Mnichovskou filharmonií a Berlínskou filharmonií. Je laureátem nejprestižnějších soutěží v Ženevě, Markneukirchenu a ARD Mnichov. Na svém kontě má desítky oceněných nahrávek pro EMI, Sony Classic, Suprafon, Octavia Records, Animal Music a Hänsler Classic. Jako docent vyučoval na Fondazione Arturo Toscanini v Bologni, Escuela Reina Sophia v Madridu, Hamu Praha a TOHO University v Tokiu. V současné době je hostujícím profesorem na Barenboim-Said Academy v Berlíně a mentorem na MenArt Education Academy. Během pandemie inicioval sbírky pro nezávislé umělce a následně podporoval ukrajinské hudebníky. Tyto aktivity podpořily stovky kolegů. Radek Baborák je hostujícím dirigentem Symfonického orchestru Yamagata, stálým sólistou Braniborského státního orchestru a v roce 2024 bude debutovat jako dirigent se Slovenskou filharmonií Bratislava, Oxford Philharmonic Orchestra v Londýně a Národní filharmonií Lvově.

Předprodej vstupenek ● Kartenvorverkauf :
Společenský dům Casino ● Gesellschaftshaus Casino
Reitenbergerova 95/4, Mariánské Lázně
V týdnech konání koncertů:
středa, čtvrtek: 14.00 – 17.00
pátek: 16.00 – 20.00
● Während der Konzertwochen:
Mittwoch, Donnerstag: 14.00 – 17.00
Freitag: 16.00 – 20.00
Městské infocentrum ● Stadtinformationszentrum
Hlavní 47/28, Mariánské Lázně
denně ● täglich: 9.00 – 12.30, 13.00 – 18.00
