Telefon

+420 354 622 141

E-mail

zso@zso.cz

11. 4. 2025 ● 19:30 ● Společenský dům Casino  

Ženy také mají v hudbě své slovo. To si přijďte potvrdit na náš koncert zasvěcený tvorbě skladatelek od 19. století do současnosti. Své kvality prokáží nedoceněné Fanny Mendelssohn a Clara Schumann, známé ve své době jako klavírní virtuozky nebo členky hudebnických rodů. Čeká Vás také žhavá novinka: kantáta Zimní bezčasí Darji Kukal Moiseevy.

Účinkující:

  • Marina Samson – klavír
  • Jan Kukal – baryton
  • Smíšené sbory SMIX a PUNKT Praha
  • Igor Karpilovskij, Jan Dušek – sbormistři
  • Martin Peschík – dirigent
  • Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně

Program:

  • Fanny Mendehlssohn: Overture in C
  • Clara Schumann: Klavírní koncert a moll, op. 7
  • Darja Kukal Moiseeva: Zimní bezčasí – hudební příběh pro baryton, smíšený sbor a komorní orchestr
Marina Samson

Marina Samson je představitelkou světoznámé klavírní školy Heinricha Neuhause, pod jehož vedením se školili i její profesoři L. Timofejeva a B. Petrushanský. Pochází z hudebnické rodiny s třígenerační tradicí. Po příjezdu do Francie v roce 1992 získala Grand Prix na Mezinárodní soutěži Pierra Lantiera v Paříži, což nastartovalo její koncertní kariéru po celé Evropě, včetně Anglie, Německa, Belgie, Švýcarska a Itálie. V České republice opakovaně vystupovala, například na Chopinově festivalu v Mariánských Lázních v roce 2019. Jako pedagožka působila na pařížské Schole Cantorum, vede mistrovské kurzy a pravidelně zasedá v porotách mezinárodních soutěží. Její repertoární zájmy jsou rozšířeny až k interpretace hudby méně známých skladatelů, jako jsou Fanny Mendelssohn, Nikolaj Medtner a Mieczysław Weinberg. Diskografie Mariny Samson zahrnuje kompletní Šostakovičův klavírní koncerty ( nahrané a vydané v Anglii) a čtyři nahrávky ve spolupráci s vydavatelstvím ArcoDiva, včetně alba z výběru Mozartových Sonát, dvojalba s díly Schumanna a unikátního projektu s hudbou spisovatele Borise Pasternaka ( Nobelova cena)  v rukopisné verzi. Její nahrávky získaly uznání i v odborném mezinárodním tisku. 

Darja Kukal Moiseeva (*1998) pochází z umělecké rodiny, v rámci výročních cen OSA 2024 získala ocenění Nejúspěšnější autorka vážné hudby do 35 let. Své první skladatelské pokusy měla v pěti letech, později absolvovala Pražskou konzervatoř. Od roku 2019 je studentkou ve třídě Jana Duška na HAMU v Praze, kde své bakalářské studium zakončila skladbou Koncert pro trubku a orchestr v podání sólisty Waltera Hofbauera a PKF – Prague Philharmonia pod vedením Mariána Lejavy. V tomto roce získala 1. cenu za skladbu „Stillness“ pro klavír, vibrafon, klarinet a violoncello v mezinárodní soutěži Leonardo 4 Children Music Awards. V minulém roce ve stejné soutěži byla oceněna skladby „Calmness II“ pro klarinet a
vibrafon. Za skladbu „ …ash is in the air“ získala letos 2. cenu a Cenu Asociace hudebních skladatelů a vědců v Mezinárodní soutěži mladých skladatelů GENERACE. V rámci festivalu Pražské jaro 2024 získala Darja možnost zúčastnit se se svou skladbou „Coldness“ masterclassu v rámci Offspring Reading lessons s
Klangforem Wien a dirigentem Enno Poppe. Dále Darja získala nabídku zkomponovat skladbu s názvem „Brightness“ pro letošní ročník hudebního festivalu Podkrkonošské hudební léto. V roce 2021 založila Darja svou vlastní hudební školu Darjina Škola hudbou. Také již čtvrtým rokem pořádá ve spolupráci se ZUŠ Horní Slavkov Skladatelská odpoledne pro žáky této ZUŠ. Věnuje se též
úpravám a aranžím již existujících skladeb pro různá hudební uskupení (Mucha Trio, Police Symphony orchestra, Vážný zájem). V letošním roce získala Darja možnost studovat skladbu v rámci programu Erasmus+ na Kunst-Universität v rakouském Grazu u profesorky Annesley Black. Rovněž v Rakousku navštěvuje soukromé hodiny u Klause Langa.

Baryton Jan Kukal se narodil v Praze do hudební rodiny skladatele Ondřeje Kukala. Po studiu houslí na Gymnáziu a Hudební škole hlavního města Prahy studoval zpěv na Pražské konzervatoři. Je posluchačem HAMU (operní zpěv) ve třídě prof. Ivana Kusnjera. Od října 2024 absolvuje semestrální stáž na Universität für Musik und darstellende Kunst Graz ve třídě prof. Ulfa Bästleina. Jan Kukal je finalistou mezinárodní pěvecké soutěže ‘Let’s Sing’ 2022, kde sólově vystoupil za doprovodu orchestru Sofijské státní opery pod vedením Olivera Dohnányho. Dále spolupracoval s dirigenty kterými jsou mj. Marek Šedivý či Norbert Baxa, a sólově vystupoval s orchestry jako Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Komorní filharmonie Pardubice nebo Karlovarský symfonický orchestr. V roce 2021 Jan Kukal absolvoval divadelní debut v Národním divadle Moravskoslezském v roli Silvana ve Verdiho opeře Maškarní ples. Hned poté zpíval také part Adama ve scénickém
provedení Haydnova oratoria Stvoření ve Slezském divadle v Opavě. V roce 2022 Jan Kukal ztvárnil v plzeňském divadle J. K. Tyla postavu Tigellina v opeře Quo Vadis (Sylvie Bodorová) a v roce 2023 dvojroli Muezina / Hlasatele ve Dvořákově Armidě, či Taddea v Donizettiho Italce v Alžíru. Spolupracuje také s ansámbly zaměřenými na provozování staré hudby, jako jsou Ensemble Inégal, Collegium Vocale Salzburg, Capella Mariana nebo La Tempesta (Jakub Burzyński). Je také členem souboru Schola Gregoriana Pragensis (umělecký vedoucí David Eben), se kterým natočil
CD Septem dies (Supraphon, 2021).

Smíšený pěvecký sbor SMIX byl založen roku 2011 a letos tak zahájil již svou 14. koncertní sezonu. Během těchto let náš sbor uspořádal množství vlastních koncertů, opakovaně vystoupil u příležitosti pražské Noci kostelů, v rámci festivalu
Kouřimských hudebních slavností či v rámci iniciativy Zpíváme pro UNICEF, a také si odvezl ocenění ze soutěžní přehlídky Mezinárodního sborového festivalu hudebního romantismu. Předloni pak sbor navázal spolupráci s klavíristou a skladatelem Janem Duškem působícím na pražské Akademii múzických umění, pod jehož vedením se SMIX prezentuje širokým repertoárem pokrývajícím skladby z období renesance a baroka až po soudobou tvorbu tuzemských i zahraničních autorů.

Punkt byl založen roku 2015 jako smíšený studentský sbor při Pražské konzervatoři, prvními sbormistry byli tehdejší žáci v oborech skladba a dirigování Alena Hron (dříve Jelínková) a Jiří Trtík. Původním cílem bylo provádět skladby spolužáků-skladatelů, avšak brzy se repertoár sboru rozšířil na další soudobé tvůrce nejen z České republiky. Za působení Aleny Hron získal sbor několik ocenění včetně prvních cen na mezinárodních soutěžích v Bosně a Hercegovině (2018) a Belgii (2019). V současné době se těleso stále soustředí na soudobou hudbu, nicméně zařazuje do repertoáru také starší skladby a úpravy lidových písní. Od roku 2022 vede sbor student dirigování na pražské HAMU Igor Karpilovskij. Punkt absolvoval pod jeho vedením mimo jiné soutěžní přehlídku ve španělské Tolose (2022) či Svátky písní Olomouc (2023). V roce 2024 spolupracoval spolu se sborem SMIX a Komorní filharmonií Pardubice na provedení magisterské skladby Darji Kukal Moiseevy Zimní bezčasí.

Martin Peschík (*1981) vystudoval klavír na Konzervatoři v Českých Budějovicích a  dirigování na JAMU v Brně. Od roku 2001 až dosud působí v Jihočeském divadle jako dirigent opery (2008-2011 šéfdirigent). Od roku 2011 působí také v Západočeském symfonickém orchestru Mariánské Lázně (2011-2016 ředitel, 2016-2021 šéfdirigent, 2021- dosud stálý dirigent). Během své kariéry mimo jiné dirigoval tyto orchestry: Národní divadlo v Brně, Moravská filharmonie Olomouc, Jihočeská filharmonie, Severočeská filharmonie Teplice, Karlovarský symfonický orchestr, Dvořákův komorní orchestr, Česká komorní filharmonie, Čeští symfonikové Praha, Niederbayern Philharmonie, Filharmonica de Stat Sibiu, Filharmonica Oltenia, Moldavská filharmonie a další. Je stálým hostujícím dirigentem opery Severočeského divadla a dirigentem muzikálů v GOJA Music Hall. V repertoáru má cca 80 světových a českých oper, operet, muzikálů a baletů mj. Tosca, La Bohéme, Turandot, La Traviata, Rigoletto, Othello, Don Giovanni, Rusalka, Netopýr, Čardášová princezna, Cikánský baron, Veselá vdova, Les Miserables, Fantom opery, The Wicked, Evita, Zpívání v dešti, Louskáček, Don Quichote, Spící krasavice… a velkou část symfonických děl. Dirigoval ve většině zemí Evropy a na významných hudebních festivalech.

Kritikou je hodnocen jako flexibilní a velmi pohotový dirigent s mimořádným citem pro doprovod sólistů a je vyhledávaným komorním hráčem a korepetitorem. Věnuje se také aranžmá skladeb.



Doporučené články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *